Blog

PERIODIZÁCIÓ ALAPJAI

2014.09.26 22:10

Tervezés a labdarúgásban

 

Az egész eves ciklust a következő képzési szakaszokra bontjuk:

VPI = általános felkészülési időszakban, 1-5 hét

    VPII = konkrét előkészítési időszak1-4 hét

    WP = mérkőzés időszakok, 16 hét

    OP = átmenet többi,2-3 hét

Ezek a szakaszok szervesen illeszkednek egymáshoz és együttesen a felkészülés egészét képviselik,ezért évente  két alkalommal megismételhetőek.

A jól felkészült labdarúgó edzettségének hullámzásában ugyanis javuló,majd csökkenő tendenciát figyelhetünk meg a következő módon

-az edzettség emelkedik az optimális szintig ezután

-az edzettség viszonylagosan megszilárdul hosszabb –rövidebb ideig-végül

-az edzettség átmenetileg hanyatlik

Az eves edzésmunkát tehát az ilyen periódusok szerint bonthatjuk fel.Az eves ciklus periódusainak időtartamát,valamint a végtendő munka tartalmát úgy határozzuk meg,hogy azok megfeleljenek az egyes felkészülési szakaszok feladatainak.

A ciklusok tartalmának,az egyes szakaszok munkájának az év és évek folyamán változnia kell,magasabb szinten  kell dolgozni ateljesítmény növeléséhez.

Időtartam növelése:

1.:U12-U13-U14(10’)-4 hetente emelés(1’)

 2 ciklus -2012 január kezdő időtartam(12’)

2:.U15-U16(11’)-(12’)

3.:U17-U18-U19(12’)-(14

Labdarúgás, mint tudjuk, nagyon összetett sport. Amikor azt mondom, bonyolult, azt úgy értem, hogy a siker a labdarúgásban sok tényezőtől függ:az egyéni teljesítménytől és kollektív(csapat)munkától

Egyéni teljesítmény,tényezőkről általában:

Technikai, taktikai, (TE-Ta)pszichológiai és fizikai felkészültségét, és számos al-tényezőt takar.

Csapat tényezők különösen összetettek:  függ a csapat szervezettségétől,stílusától,együttműködési képesség, csapatszellem, kommunikációs és egyéb számos tényezőtől.

Az utánpótlás képzésben a cél a képzés 21 éves korig!

Az eves programban az alapvető probléma hogy a felkészülési időszak rövidebb mint a versenyidőszak,a felkészülés alatt elvégzett munka nem”tart ki” a versenyidőszak végéig.

A hagyományos bölcsesség azt sugallja, hogy növelni kell a terhelést(a feszültséget)az előkészítő(alapozó) időszakban

Majd elérkezik a szuperkonpenzácio,és a felkészülési mélypont,és ez nem mindegy hogyan vészeljük át!

A megfelelő edzéssel,a terhelés visszavétele,az intenzitás növelése,a kiegészítő sportágak,a rehabilitácios szakemberrel úgy átvészelhetjuk,hogy az nem megy az eredmény rovására.

A Csúcsforma  (elérése a "sport forma" vagy ) a verseny ideje alatti időszakban kell  elérni, de az probléma, hogy a "csúcs" nem tart sokáig, és általában a csúcs után van egy időszak, hogy  a teljesítmény visszaesik.

Ez a hullám-szerű ciklus , természetes és normális.

Egy másik lehetőség az, hogy a felkészülés terhelési szerkezetére építeni az előkészítő időszakot   "tartani" a verseny alatti időszakban  karbantartási terhelést biztosítani(lebegtetés). A komoly probléma az, hogy a verseny időszak hosszabb, mint az előkészítő időszak a legtöbb esetben, így a karbantartásra nincs lehetőség, annak a ténynek köszönhetően, hogy egyszerűen nem tudjuk fenntartani azt a kondíciot, amire szükség lenne a kiegyensúlyozott teljesítményre-

(Csúcs és karbantartás) jellemző egyéni sportágban rövid versenyidőszak időszak alatt.

Kérdéses, hogy ez a megközelítés appriopriate a hosszú szezonú sportágban, mint a Professzionális

foci. Nagy lehetőség a periodizációs rendszer alkalmazása.

Ez az egyetlen lehetséges megoldás  a problémákra .

Két józan javaslat:

 (1) Nem szabad túl korán csúcsformába kerülni

 (2) nem állítom le a felkészülés után a terhelést, hanem azt  továbbfejlesztem,átalakítum specifikussá.

De világosan meghatározott prioritásokkal.

A következő kérdések merülhetnek fel az említett elméleti megközelítésekre

(1) Hogyan kerüljük el a "csúcsot" túl hamar, és

(2),Hogyan kell folytatni a terhelést

(3) A verseny nélküli időszakban ne legyenek a túledzés és a kiégés jelei, és anélkül terheljünk, hogy a teljesítmény a mérkőzésen ne essen vissza.

Elméleti megoldás, amelyeket ellenőrizni kell a gyakorlatban.

A megoldás a terheléses vizsgálat az időszakok végén.

Ime a képzés elemei:

"Szisztematikus" megközelítés, amely felosztja a képzési

rendszert.

Az  elemek a következők:

 

1. Labdás és labda nélküli koordináció

2. Csapatjáték és taktikai,technikai ismeretek

3. Gyorsaság

4. Erőfejlesztés

5. Párharc

6. Kondíció

7. EGYÉNI KÉPZÉS

8.Birkózó edzés

 

Egyes fent említett hét alkatrészeket saját céljait, módszereit, terhelési részét figyelembe véve ez

azt jelenti, [az általános, konkrét, a verseny], ezeket az elemeket a terhelés és pihenés arányának figyelembe vételénél komplex módon kell figyelembe venni.

Mivel a prioritás a verseny időszakban hogy technikai és taktikai fejlődése(TE-TA) kiemelt feladat

Mégis minden más összetevőnek a fejlesztését is folytatni kell!

 

A versenyidőszak periodizációja?

A megoldás erre a problémára egyszerű - "összegződő és egymásra épülő microcycle".

A összegződik,egymásra épülő microcycle:

Technikai és taktikai munka allways hangsúlya, míg a többi részt forgatni kell1-2 hetenként. Az egyetlen kivétel ez alól a “ plyometric képzési komponen” amely

Soha nem  epmhasised, (hangsúlyos) kérdés ennek az a feladata hogy megakadályozzák túl sok közös stresszt a versenyidőszak alatt alatt. Mégis, ez a

nem jelenti azt, hogy nincs plyometric tevékenység, csak nem kapnak különleges hangsúlyt.

Ez a fajta képzés megszervezése lehetővé teszi, hogy nagy taktikai és technikai fejlődéssel eggyütt

a testi fejlődés nélkül, a túledzés(overburning)elkerülhető.

Következő egész 1-2 'vetésforgóban "a hangsúly az  hogy az összes alkatrészt, az egy" kirakodó "-ként

lehet tervezni.

Periodizácio(visszatérő)korszak

 

20.1. A periodizácio ciklicizálása

Az alábbiakban értelmezzük a periodizációta  képzési tervben időben. Mi három jól elkülöníthető periódust ebb a képzésben / 3 ciklus /...!

 

1. Makroszinten-( macrocycle)

    1-3 év képzési terve.

 

2. Mezo, mezo ciklus

    A képzés ütemezése időszakra.

    VPI = általános felkészülési időszakban, 1-5 hét

-2011-07-18-2011-08-19

VPII = konkrét előkészítési időszak1-4 hét( ennek az időszaknak a vége az iskolarendszer indulásával kezdetére tehető!

-2011-08-21-2011-09.01

WP = mérkőzés időszakok, 14-16 hét

-2011-12-08

OP = átmenet többi,2-3 hét

-2011-12-20ig

 

    Például:

VPI VPII WP OP

    

    Labdarúgás

Téli Időszakban:

VPI-5 Hét(1-rávezetés,1 aerob,1 anaerob,1 rögzítés,1 rehabilitáció

VPII-4 hét(1 Aerob,1 anaerob,1 rögzítés,1 rehabilitáció

OP. Csak télen December 10-december 21-ig

 

3. Mikro-szinten, a mikro-ciklus

A képzési tervet egy-öt hét, de egy nap, vagy akár egy edzés.

A maximális tervezési időszak mikro szinten max 5 hét. Csak 2-3 (Akadémián-1 mezo ciklus-4 hét-)hétre tervezzük a  normál mikro-ciklust ,hogy az esetleges módosításokat el tudjuk végezni

Az utánpótlásnál mivel TE-Ta képzési tervvel dolgozunk,és úgy gondoljuk,hogy egy egy Taktikai,csapatjáték elem 4-6 hét alatt sajátítható el,(természetesen itt az életkornak megfeleló tanítási elvek szerint oktatunk.

2.0.Összeszerelési és szétszerelési mikro ciklusok

A legáltalánosabban mikro ciklusok ...

 

2.1. Felszíni mikro-ciklus

Érdekes az állóképességi sportolók és a rehabilitáció, így az alacsony intenzitású képzési módszerek és intenzitású a szélesebb körű értelmezés (a aerob tejsavas kapacitás).

 

 

Példa a 14-16 hetes versenyidőszakra

szezon) lehet valami ilyesmi:

wk1: Kondício(aerob)

wk2: Erő

wk3: Gyorsaság

wk4: Rögzítés

wk5: Kondíció

wk6: Erő

wk7: Gyorsaság

wk8: Rögzítés

wk9: Rehabilitácio 60%-a teljes képzés

wk10: Kondício

wk11: Erő

wk12: Gyorsaság

wk13: Rögzítés

wk14: Aerob Kondício

wk15: 60%-a teljes képzés (play off)

wk16: Taper 30%-a teljes képzés kötet (play off)

 

Különös hangsúlyt kell fektetni a  csapat értékelésre,       Az egyéni erősségekr, gyengeségekre

 

Kúpos terhelési szerkezet “kirakása” közben a verseny időszakban lehetőség van rá hogy gyengébb ellenfél esetén  a microcycle növelhető ,erősebb ellenfél esetén csökkenthető,itt figyelembe kell venni pl.:az utazást

 

Kúpos a szezon végén (vagy fél-szezonban), segít kifejezni a valódi felkészültséget anélkül hogy jellemző

fáradtság, overaching lépne fel.Magyarországon a rossz versenyrendszer miatt a túlterhelési jelek észlelhetők Lásd (Diákolimpia,Nike Kupa)mérési eredményeket!

Megoldás :

1.   jó étkezés  és a rendszeresség, a sportolói napirend.

2.   A szervezetet folyamatosan min.:180 napig kell terhelni hogy kívánja a sportot

3.   Nyári hosszab terhelés nélküli aktív pihenő hogy a szervezet emlékeztessük a növekedésre,fejlődésre.

4.   Motivácios Bázis folyamatos növelése

5.   A tanulási vágy felekltése

6.   Az önképzés szerepének hangsúlyozása

7.   Edzőtábor

Miért kell az edzőtábor?

 

1.:Elindíthatjuk az idősebb korosztályoknál a magasabb szintű edzésmunkát( a fiatalabb korosztályoknál a terhelés nagysága nem térhet el az eves terheléstől).

2. A tanulási feladatok rögzítése

3.A  táborban végzett  munka hatására felmerülő átmeneti formahanyatlásért bőségesen kárpótol a játékos későbbi fejlődése.

4.A csapategység és a hovatartozás érzésének fejlesztése

 

Simon Attila

Első bejegyzés

2014.09.17 13:39

Ma elindítottuk az új blogunkat. Kérjük kövesse figyelemmel, igyekszünk mindig friss információkat közölni. Az üzenetek nyomon követése RSS csatornán keresztül is lehetséges.