A játéktudás

2014.10.29 21:04

 

A játéktudás felépítése edzéssel

Először nagyon egyszerű gyakorlatokkal építjük fel az edzést.
A későbbiekben nehezebb játékokat kell kitalálni, és alkalmazni, mint a mérkőzésszituációk.
Ezen feladatokat úgy oldjuk meg, hogy
-vagy megoldást adunk a játékosok kezébe, 
-vagy kérdés-felelet formában keressük a választ, 
-vagy egyszerűbb szituációkkal oldjuk meg a feladatot, visszalépve az egyszerűbb gyakorlathoz. 
Nem csak a sablont kell játszani, hanem egy gyakorlat során több döntési variációt kell kikényszeríteni, de lehetőség szerint véges számú meglátásból véges számú, maximum 3 lehetőségből hozzon döntést. 
Ne másoljunk, hanem utánpótlás edzőként a törzsanyagból/képzési terv alapján dolgozzunk az életkori sajátosságok figyelembe vételével. Felnőtt edzőként a hibás döntés kijavítására oldjunk meg feladatokat, majd a hét második felében az ellenfél gyenge vagy erős pontjaira irányuló gyakorlatokat, játékokat alkalmazzunk!
Az edzés lényege, hogy a cél megvalósuljon. Az utánpótlásban, ha nem tudunk továbblépni, akkor az edzést meg kell ismételni!
A bemelegítés más ritmusú, mint a koordináció, a koordináció ritmusa pedig attól függ, hogy hova tesszük az edzésen belül.
Koordináció  esetében különbséget kell tenni a 
-bemelegítésre használt ideg-izom koordináció, 
-az alkalmazott koordináció, és az 
-elsősorban egyéni képzésre használt posztspecifikus koordináció között.

A tanulás az egyszerű, és az egyre bonyolultabb játékra épüljön, betartva a fokozatosság elvét.
A teljes képet ne felejtsük el: a nagy játék a cél!

Cselekvés 

Az edzéskörülményeket meg kell változtatni, mert a világ futballja arra halad, hogy az egyszerű feladatoknál is megjelennek az ellenfelek, külső társak, és a nehezítő körülmények. A labdabirtoklás váltáshoz hozzá kell szoktatni a játékost.
Az idő-tér problematikájából fakadóan- ebből van a legkevesebb-, az európai futballban a tempó sokkal gyorsabb, mint nálunk.
Minden játékban a feladat legyen a gólszerzés.védelem áttörése....segítse a mozgásunk a mélységi és a szélességi játékot.
Fontos- még a "Tiki-taka"-ban is, hogy a gyenge oldalt kell támadni!
A labdaszerzés történjen minél hamarabb, de csak akkor támadj vissza, ha megvan a felvétel.
Fontos a koncentráció, az fogja a mérkőzést megnyerni, aki kevesebbet hibázik.
Mindig létszámelőnyt kell kialakítanunk ott, ahol védekezünk, hogy ne legyen területe az ellenfélnek. A világ legjobb csapatai arra várnak, hogy a kontrázó ellenfelét megkontrázhassa.


Játékos

Mentalitása, fizikai állapota, technikai tudása, csapatjáték ismerete- a csapaton belül ezek a tényezők határozzák meg a szerepét.
Az ellenfélhez való kapcsolata fontos tényező, de a játékos kapcsolata az előtte-mögötte-mellette játszókkal a sikeres csapatjáték feltétele. Ez azt jelenti, hogy az utánpótlás futballban a legjobbakat kell egy csapatban játszatni, míg a felnőtt futballban a csapatrészek, játékosok illeszkedése miatt nem biztos, hogy saját posztjukon a legjobbak játszanak mindig.

Fontos a labda előtti mozgás- mélység vissza, átlós, előre, de ez egyre kevesebb a területnyitás.
A rásegítő helyezkedés a labda előtti-mögötti mozgás segít a döntésben, és alkalmassá teszi a csapatot a visszatámadás lehetőségére.
A mélységi átadás után a védekezés miatt a szélen fejezzük be a támadás előkészítését, mert mélységben a legnehezebb a támadás, melynek egyérintősnek kell lennie, aminek komoly feltételei vannak /2in1/.
Fontos a passz utáni elmozgás, a résbe helyezkedés- ezt gyakorolni kell, be kell állítani.

Az átadás lényege a kezdeményező képesség, a fogadó játékos mozgásának jellemzői, a ritmusváltás, egyértelmű leválás, a kommunikáció.
Fontos a kezdeményezés pillanata, ki hova adja be a mélységet, akkor kezdünk támadni, A labdatartás csak előkészítő fázis, melynek legfontosabb jellemzője a pontosság.
Fontos az értelmezés, majd ha tudják, akkor kérjük számon, miért rossz.

Az edzéscélokat, feladatokat úgy kell bemutattatni, hogy mellette kell, hogy legyen a játékszituáció.
A kérdés, hogy miért csináltatjuk, és erre egyértelmű választ kell adni.
Ki kell emelni a kulcsjátékost,fontos hogy érezze,mert a bajban is számítunk majd rá.Edzést kell rá csinálni,arra hogy ő a központ és arra is hogy kiveszik játékból.
Többszintű megoldás mindig a csapat játékosösszetételétől függ.