Popovics Sándor 1 Grundfootball és a képzés

2014.10.02 13:34

A GRUNDFOCI ES A FUTSALL A LABDARUGAS LEGEREDETIBB ALAPJA.

A World Football Academia / WFA / altal megrendezett harmadik Nemzetkozi Futtbal Simposiumanak a temaja a labdarugas analizalasa volt. Az eloadok egyike professzor MARK WILLIAMS volt. Az angliai allampolgar a vilag egyik leghiresebb kutatoja ezen a teren, es eloadasa alatt ismertette eddigi tapasztalatainak a lenyeget es eredmenyeit.

A resztvevoket nagyon megleptek MARK WILLIAMS szavai : ugyanis kutatasainak vegeredmenyekent kiderult, hogy a legjobb jatekosok gyermek korukban a legtobb idot nem egy edzo felugyelete alatt fejlesztettek tudasszintjuket, hanem a grundfocival, ahol egy EDZONEK NYOMA SEM VOLT !
AZ ELOADAS LENYEGES TANULSAGAI :
Vilagszerte az emberiseg millioi probaljak a labdarugas fortelyait elsajatitani es jo labdarugova, vagy jo szakemberre vallni. De itt felvetodhetik a kerdes, mi jol csinaljuk azt amit csinalunk ennek erdekeben ? Ahogy a mai vilagban a modern felfogasok szerint mi edzunk ez elegge EREDMENYES?

TIZEZER ORA

Professzor MARK WILLIAMS mar evek ota foglalkozik az edzesmodszerek kutatasaval. A WFA – nak ezen a Simposiuman ismertettte a jelenlevokkel, hogy az edzes milyen es mennyi befolyassal van a jatekosok egyeni teljesitmenyere ? A kerdes : MENNYIT KELL EDZENI AHHOZ HOGY ELERD A CSUCSOT ES MIT KELL CSINALNI AZ EDZESEKEN ?

Az elso tudomanyos kutatasok ilyen iranyban a 80 – as evek vegen kezdodtek Belgiumban. Felkerestek es figyeltek a vallogatott keret tagjait, az NB 1 –es bajnoksag csapatainak a jatekosait es a megyei bajnoksag jatekosait. A kutatas kiindulopontja az volt, hogy kideruljon, hogy milyen utat kellett a jatekosoknak megtenni ahhoz, hogy a sajat szinvonalukat elerjek ? Ebbol kiderult az a teny, hogy egy jatekos palyafutasaban sorsdonto szerepet jatszik az edzesekkel eltoltott orak szama es ez nagy mertekben befolyasolja egy bizonyos szinvonal elereset is.

Feltuno volt, hogy a vallogatott jatekosai sokkal tobbet edzettek palyafutasuk kezdeten, mint a tobbi jatekosok. / kb.10.000.00 ora /
A belgiumi NB 1 jatekosai, akik nem ertek el a vallogatottsagot kb./ 8.000.00 / orat, a megyei bajnoksagban szereplo jatekosok kb./ 5.000.00 / orat invesztaltak magukba. EBBOL LEHET ES KELL TANULNI ! Termeszetesen az edzesekkel eltoltott ido nagyon fontos egy jatekos palyafutasa es karrierje soran, de ahhoz, hogy valaki a CSUCSRA jusson, ez sportagankent kulonbozik. A labdarugasban 10.000.00 ora a norma ! Ezekben az orakban az egyeni edzesek ideje is benne van.

A kutato bizottsag Belgiumban a jatekosok elso 18 evet tette mikroszkop ala. Ami feltunt: Azok a tehetsegek, akik elertek az NB1 – szinvonalat fiatal koruk elso eveiben tobb aldozatot hoztak, foleg az egyeni edzesek teren. Felnotte valasuk masodik szakaszaban 9 – tol 18 – eves korig, feltunoen csokkent az egyeni edzesek szama, es ezzel szemben feltunoen nott a csapattal a kozos edzesek szama.
Minnel alacsonyabb a bajnoksag szinvonala, mint pl. a megyei bajnoksagokban, annal kevesebb a kozos edzes es az egyeni edzes ami hosszabb tavon a jatekos es a csapat rovasara megy.

GRUNDFOCI

Nagy kulonbseg van az EUROPAI es a BRAZILIAI felfogas kozott. A kutato Bizottsag 3 kulonbozo aktivitast kovetett es hasonlitott ossze.
A: Merkozesek megtekintese
B: Edzesek latogatasa edzoi iranyitassl

C Edzesek latogatasa edzoi iranyitas nelkul.

Tapasztalatok, tanulsagok es kulonbsegek !
A bizottsag tagjai lathattak, hogy a fiatal brazil gyerekek 10 eves korukig nem jatszanak bajnoki merkozeseket es joforman nem edzenek edzoi felugyelet alatt. Amit ok csinalnak nem mas, mint GRUNDFOCI egymas kozott. Braziliaban csak a kesobbi evek soran jelennek meg az edzok a fiatalok edzesen, miutan a gyerekek 10 evesek lettek. Igy rengeteget tanulnak maguktol, es egymastol a gyerekek es nem szabad elfelejteni az onallosagot amit megszoknak es ami egy klasszis felnott jatekosnal nelkulozhetetlen tenyezo !
10 eves koruk utan amikor edzoi felugyelet ala kerulnek a gyerekek, akkor ugyanannyi idot edzenek,mint az europai tehetsegek es ugyanugy vesznek reszt a bajnoksagban mint Europaban.

Mi Europaban megszoktuk ezt maskeppen csinalni. Itt 6 eves korukban mar hivatalos edzesen vehetnek reszt a gyerekek,es egy egyesulet szineiben mar bajnoki merkozeseket jatszhatnak. Sajnos ennek a szisztemanak hatranya is van ! Sok edzo hajlamos arra, hogy sokat beszel, es a gyerekek fejet tele tomi utasitasokkal. Igy a jatekos ONALLOSAGA van veszelyeztetve !

PLAYSTATION

MARK WILLIAMS bizottsaga, Angliaban is nagyon tevekeny volt szamtalan profi egyesuletnel, ahol 6 eves kortol 16 eves korig kovettek a gyerekek palyafutasanak a kialakulasat. A kiszemelt jatekosok kozul voltak akiknek az egyesulet felajanlott egy szerzodest, voltak akiket eltanacsoltak es vagy egy felprofi, vagy egy amator klubhoz igazoltak. Mi ezeknel a jatekosoknal kivancsiak voltunk arra, hogy 10 ev alatt mit tanultak es mennyit fejlodtek a profiklubnal.

A bizottsagot itt is erte egy meglepetes ! Annak ellenere, hogy a profi klubboknal minden jatekos ugyanazt a megterhelest es kikepzest kapta egy diplomas edzotol hosszu eveken at, nagy kulonbsegek voltak tapasztalhatok azokkal a jatekosokkal szemben, akik nem egy diplomas edzo altal voltak befolyasolva. Kisult,hogy azok a jatekosok, akik profi szerzodest kaptak, sokkal tobbet uztek a grundfocit edzo nelkul , mint azok a jatekosok, akik evekig edzoi felugyelet alatt edzettek a klubnal, de ennek ellenere el lettek tanacsolva !

Itt ujra felvetodhet egy erdekes kerdes ! Azok a gyerekek akik orakig a grundfocit uztek edzoi felugyelet nelkul es ketszer annyi idot szenteltek a gyakorlasra mint a klubtol eltanacsolt tarsaik, akik az edzo keze alatt dolgoztak, csak az extra oraknak koszonhetik azt, hogy profiszerzodest kaptak, vagy a jatekfelvogasuknak es az edzeseknek ?

Egy szoval:egy foglalkozas hasznosabb egy edzo jelenlete nelkul, ahol a gyerekek maguktol hozhatnak donteseket es maguk szabjak meg, hogy hogyan , mit es meddig edzenek. Az is feltuno volt, hogy azok a jatekosok akik a grundokon nottek fel edzoi beavatkzas nelkul, a kesobbi evek soran inteligensebb es magabiztossabb jatekosokka valtak, mint a masik csoport novendekei.

Termeszetesen ez nem azt jelenti, hogy az edzokre nincs szukseg es felre kell tenni Oket. De az tanacsos, hogy a regularis edzeseken egyensuly legyen olyan gyakorlatok kozott, ahol a jatekosok nem csak az edzo utasitasa szerint gyakorolnak, es olyan gyakorlatok kozott ahol a jatakosoknak onnaloan kell donteni. Az is nagyon fontos, hogy olyan gyakorlatok

szerepeljenek az edzes anyagaban, ahol a jatekosoknak gondolkodni is kell. Peldaul egy olyan gyakorlat, hogy 10 meterre egymastol 2 jatekos egymasnak passzolgat, az nem fejleszti a jatekos meglatasat. De ha a jatekosok az egymaskozti tavolsagot varialjak es allandoan poziciot cserelnek, akkor ez a gyakorlat mar hasznos.

Ami a jovot illeti a PLAYSTATION nagy segitseg lehet az edzo es a jatekos szamara. Ha egy jatekos a hetvegi merkozesen hibazott, akkor masnap mar nagyon nehez a szituaciora pontosan emlekezni ugy a jatekosnak, mint az edzonek. Ebben a PLAYSTATION lehet a jovo megoldasa, ha az edzo ennek a segitsegevel a szituaciot tudja szimulalni akkor a jatekos lathatja a sajat hibajat. Sot ! Az edzo felteheti azt a kerdest is a jatekosnak, hogy mi lett volna szerinted egy masik es jo megoldas ?

EXPERT

MARK WILLIAMS:
Termeszetesen nem csak az orak szama a fontos ami az edzest illeti, hanem az is, hogy mit csinalsz ezalatt az ido alatt. Egy jatekos tanulni es fejlodni akar. Ha egy fiatal tehetseg fejlodni akar, es a kepessegeit akarja fejleszteni, akkor harom fontos kovetelmenynek kell megfelelni.

1. TUDATOSSAN tanulni.
2. ONTUDATON kivul tanulni. 3. EXPERT / Szakemberre valni /

1. Tudatossan tanulni.
Peldakent gondoljunk vissza arra a pillanatra, amikor valaki az elso alkalommal ul a kormany moge,mert meg akarja szerezni a jogositvanyat. Ilyenkor minden mozdulatra koncentralni kell.Par ora gyakorlat utan, jon a kovetkezo allomas.
2. Ontudaton kivul tanulni. Aki csak a jogositvanyat akarja megszerezni annak ez mar majdnem a vegallomas, hisz nem akar autoversenyzo lenni a FORMULA 1 – en. De egy labdarugo palanta hires jatekos akar lenni egy nagy csapatban es ehhez el kell erni a harmadik allomast / EXPERT / ,ami a legnehezebb,de ahhoz hogy a maximomot kihozd magadbol, ez nelkulozhetetlen.

Mi segit egy fiatal tehetseget abban, hogy celkituzesei valora valjanak ? Altalaban egy ambicioval es tehetseggel megaldott fiatal nem feluletes es jobban belemelyed a szakmajaba. Sokszor elgondolkodik azon,, hogy milyen volt az edzes anyaga, milyen volt a megteheles, mi volt a gyakorlatok lenyege, mit csinalt jol, mit kell hogy a jovoben meg jobban csinaljon stb/ A kutatasok soran az is kiderult, hogy nemzetkozileg elismert jatekosok kertek az edzotol, hogy had edzhessenek egyenileg ami a passzolast es a labda atvetelt illeti egymassal. A jatekosok azt csinalhattak amit akartak az edzo jovahagyasaval. Mik voltak a tanulsagok ?
A sztarok a gyengebb labukat sokkal tobbet hasznaltak mint a jo labukat, mert az edzest kihasznaltak a hianyossagaiknak a kikuszobolesere.
A kozepes kepessegu jatekosok inkabb olyan gyakorlatokat vegeztek, ahol erenyeik tuntek ki, mert ez konnyebb es jobban tetszik nekik.
Azok a jatekosok, akik kepessek arra, hogy a hianyossagaikon dolgozzanak, ami termeszetesen kevesebb szorakozast es elegtetelt jelent szamukra, altalaban a csapat erossegei. Ezek a jatekosok turelmessebbek abban az esetben is, ha a kezdetben valamilyen gyakorlat nem ugy sikerul az edzesen, ahogy kellene.

Az ambicioval teli jatekosok az egyesuletukon kivul, sokszor onszorgalombol is foglalkoznak magukkal es a szakmaval. Kapnak hazifeladatot es az eredmenyeiket az internet segitsegevel kozlik veluk.

Angliaban a Premier Ligaban, tobb profiklubbnal az ifiszkosztalyoknal a csapatok jatekosai kapnak par labdat es az edzoik a kovetkezo szavakkal bucsuznak toluk : Menjetek focizni, valasszatok 2 csapatot, csinaljatok azt amit akartok, ugy mint regen a grundokon. Ha elfaradtatok gyertek be az oltozobe es furodjetek meg.

MIK A SZUKSEGES TENYEZOK EGY KLASSZIS JATEKOSNAL ?

A legmagasabb szinvonalon nagyon fontos egy jatakosnal, hogy tudja a merkozesen a tortenteket olvasni, es erre gyorsan reagalni es jo donteseket hozni a szuk terulet es idohiany ellenere. Klasszis jatekosoknal ez nem problema ! Ez a kulonbozo vizsgalatokon is kiderult, es ezert tudjak sokszor lelesni a labdat es egy akciot elore megjosolni.
Erre a legjobb pelda a kapus egy 11 – es eseteben. Mivel a labda gyorsabban van a kapuban, mint a kapus reagalni tud, ezert a kapusnak mer akkor donteni kell , amikor a jatekos meg mozgasban van. A klasszis kapusok sokszor jol sejtik,hogy melyik sarokba jon a labda. A legjobb jatekosok konnyebben felismernek egy merkozes alatti szituaciot. Ezzel kapcsolatban van egy TESZT . A jatekoskeretnek mutatunk 60 felvetelt merkozes alatti szitoaciokrol. Rovid szunet utan, mutatunk ujra 60 clipset a jatekosoknak, de ebbol 30 – at mutattunk mar az elso alkalommal is. A legjobb, leginteligensebb jatekosok ezt gyorsan eszreveszik ! Ezekre a jatekosokra jellemzo, hogy a merkozeseken es jol es gyorsan felismernek egy szituaciot es jo donteseket hoznak.

LEREN / TANULAS

Az termeszetes, hogy ahogyan az edzo a jatekosokkal foglalkozik, az befolyasolja a jatekosok egyeniseget is. Egy edzo eseteben nagyon fontos, hogy jol megertse azt, hogy kulonbseg van a teljesites es a tanulas kozott. Konkret peldakent : ha egy jatekos az edzesen egy jo mozdulatot sikeressen csinalt, ez meg nem jelemti azt, hogy a mozdulatott jol megtanulta. Ha a tanulasrol van szo,akkor 2 tenyezo a fontos. A jatekosnak nem egyszer kell a mozdulatot megcsinalni az edzes kozben, hanem allandoan ha modja es lehetosege van ra. A kovetkozo lepes, amit az edzesen csinalt, csinalja meg a merkozesen is.
Az is nagyon feltuno, hogy az ezzel kapcsolatos tudomanyos kutatasok is bebizonyitottak, hogy a legjobb jatekosok fiatal korukban relativ sok idot aldoztak a labdarugas tudomanyanak az elsajatitasara EDZO nelkul. Azok a fiatalok, akik tobbet edzettek edzoi felugyelet alatt , de nem a sajat kornyezetukben, ahol sajat dontesuket hozhattak volna nem lettek a legjobb jatakosok.

SCOUTING / TEHETSEGKUTATAS

Tehetseges jatekosokat felfedezni egy nagyon nehez feladat, mert a labdarugas egy komplex sportag. Egy jatekos kepessegeirol nagyon konnyu egy bizonyitvanyt kitolteni, de minden tehetsegnek vannak erenyei es hianyossagai. A kerdes, hogy az erenyeivel tudja – e a jovoben kompenzalni a hianyossagait ahhoz, hogy mi a jatekosra azt mondhatjuk, hogy tehetseg. Ehhez jon meg az a teny is, hogy nem minden jatekos egy idoben fejlodik. Egy tehetseg, aki fiatal koraban nem tunik tehetsegnek, az a kesobbi evek soran rohamossan fejlodhet. Sajnos ezt lehetetlen megjosolni fiatal korban.

A kerdes az, hogy kire lehet ramondani, hogy ez a gyerek egy TEHESEG ? Minden profi egyesulet keresi azokat a tehetsegeket, akiknek van onkritikajuk, akik tisztaba vannak sajat erenyeikkel es hianyossagaival es hajlandok aldozatokat hozni annak erdekeben, hogy fejlodjenek es hianyossagaikat kikuszoboljek. Ugy nez ki, hogy a mai nap ennek a megoldasa a GRUNDFOCI es a FUTSSAL Miert ? Azert mert azok a gyerekek fociznak a grundokon es mennek le a terembe, akik maguktol akarnak jatszani, mert szeretik ezt a ket sportagat. Ha egy gyerek szeret valamit, akkor motivalt es aki motivalt, az szorgalmas es tanulekony is. A helyes technika elsajatitasa kis teruleten az ellenfel jelenlete es zavarasa ellenere, a labda megtartasa es foleg a helyes mentalitas megszerzesere, az allhatatosag es a kitartas elsajatitassara idealis segedeszkoz a GRUNDFOCI es a FUTSSAL Itt meg a dzsungel torvenyei ervenyesek: a legjobbak es a legerosebbek kerulnek ki gyozteskent, amiert nagyon meg kell kuzdeni.

Van meg egy elonye a GRUNDFOCINAK es a FUTSSAL – nak. Sajnos itt Hollandiaban is a mai fiatalsag MOZGASI VERSZEGENYSEGBEN szenved. Ezert ez a ket sportag idealis forma lehet a fiatalok szamara, ennek a problemanak a megoldasara.

POPOVICS SANDOR.